Met een responsive website houd je je klanten vast

“Ik checkte even wat berichten op Twitter via mijn smartphone. Aha, een linkje naar een interessant top 10-lijstje! Ik klik op de link en … zie niks! Oh, wacht even… een popup-venster dat vraagt of ik cookies wil accepteren. Waar zit de knop om dit te accepteren of in elk geval weg te klikken… Na wat heen en weer geschuif lukt het me eindelijk om op de website te komen. En dan zie ik weer niks. De letters zijn te klein, de website is zowat onleesbaar. Ik zoom in en moet vervolgens tig keer heen en weer schuiven om te tekst te kunnen lezen. Grrr…ach laat ook maar!”

Wegklikken
Herkenbaar? Van die websites die totaal onleesbaar en/of onbruikbaar worden als je ze op je smartphone of tablet bekijkt? Niets zo irritant! Je moet de teksten vergroten, popup-vensters kunnen niet worden aangeklikt en je blijft heen en weer schuiven om de volledige tekst te kunnen lezen. Knoppen werken niet, en je bent in no time het overzicht kwijt. Vermoeiend. Wat doe je daarmee? Juist: wegklikken, en een andere website zoeken waarbij je de informatie wel goed kunt lezen, zien en gebruiken. Of je denkt: “Dat bekijk ik wel een keer op de pc.” Om het vervolgens te vergeten.

Steeds meer websites mobiel bekeken
De websites van het eerste uur zijn gebouwd om goed te kunnen lezen op een pc-scherm. Die schermen waren wat kleiner dan de pc-schermen van tegenwoordig, maar toch breder dan de gemiddelde smartphone. En die afmetingen stonden een aantal jaren vast. Smartphones en tablets werden nog niet gebruikt om online te gaan, dus dat gaf geen problemen. Maar nu dus wel. Want de techniek gaat razendsnel, sinds een jaar of vijf heeft iedereen een smartphone en steeds meer mensen bekijken websites via een of ander mobiel apparaat. En dat zal zeker niet minder worden!

Zorg dat jouw website ook op een mobiel apparaat werkt
Beste ondernemer, maak je website responsive, of laat dit doen. Want op het moment dat “het niet goed werkt” is je bezoeker, je potentiële klant binnen een paar seconden weg. Verder surfend naar… misschien wel de concurrent! En dat wil je natuurlijk niet. En denk nou niet, zoals mijn fysiotherapeut, dat “alle websites dat vanzelf zouden moeten kunnen”. Leuk bedacht, maar zo werkt het niet. Het gaat nou eenmaal niet vanzelf.

Aanpassing aan de afmetingen van het apparaat
Tijd voor actie dus. Hoogste tijd, vind ik. Tijd voor een responsive website! Een responsive website blijft op elk scherm goed leesbaar en bruikbaar. Daarbij maakt het dus niet uit of je de website op tv, pc, tablet of mobiele telefoon bekijkt. De responsive website past zich aan de afmetingen van deze apparaten aan.

Loop geen klanten mis
Denk je net alles gedaan te hebben; de content op je site is vindbaar (zoekmachine optimalisatie), overtuigend en aantrekkelijk, je zet social media in… en dan nu dit weer?! Is het nog niet genoeg??? Nee! Ik ben ervan overtuigd dat een responsive website ervoor zorgt dat je geen klanten misloopt. Het voorkomt ergernissen bij je websitebezoeker; jouw (potentiële) klant! Hoe makkelijker je het maakt voor je klant, des te eerder zal deze tot aankopen overgaan. Zo simpel is het. Anders gezegd: wat heb je aan veel traffic op je site, als het gros zo weer verdwenen is “omdat het niet werkt”… Niets toch?

Voorbeeld van een responsive website
Bekijk het voorbeeld van deze website. Kijk maar eens wat er gebeurt als je het venster op je pc smaller maakt. Bekijk de site op mobiel en op pc. En zoek de verschillen! 😉 Het werkt prima en het strookt met de verwachting van bezoekers. Het voorkomt ergernissen en het is van deze tijd.

Hartelijke groet, Lilian Havermans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s