Wat is nou eigenlijk het rendement van storytelling?

“Wat is nou eigenlijk het rendement van storytelling?”, was een van de vragen die aan Albert Mensinga en mij werden gesteld tijdens onze presentatie bij Social Media Club in Den Haag (#smc070) op 15 april 2014. Ons antwoord: 

“Storytelling is van onschatbare waarde voor je bedrijf.
Letterlijk, en vooral op de lange termijn.”

 

Ons antwoord bevredigde de zaal geenszins. De aanwezige marketeers waren blijkbaar meer van de korte klap. Dat zal moeten veranderen. In onze visie heeft marketing een lange en een korte termijnaanpak. Het gaat immers om rendement.

Wat is het rendement?
De vraag is logisch. Elke ondernemer en ook elke marketeer heeft er belang bij dat marketingacties hen iets opleveren, en bij voorkeur periodieke omzetverhoging. Wij waren dan ook niet verbaasd over deze vraag tijdens een presentatie over ‘storytelling als onderdeel van content marketing’. De (toegevoegde) waarde, het rendement; dat is waar marketing om draait. En dan het liefst op de korte termijn, want er moet nu eenmaal snel geld verdiend worden.

Harde euro’s 
Wat levert storytelling nou op? Om dit goed te beantwoorden, gaan we allereerst in op wat je met rendement bedoelt. Het begrip rendement is namelijk rekbaar. Over het algemeen verstaan we onder rendement de harde euro’s die een marketingactie opleveren. Storytelling levert op de korte termijn niet veel (harde euro’s) op.

Waarde lastig in geld uit te drukken
Maar storytelling kan ook iets opleveren dat niet direct in geld is uit te drukken. Storytelling is het aangaan van een langdurige relatie met je klanten. Het gaat om de merkbeleving. Een gevoel dat opgebouwd wordt, en dat duurt vaak lang. Je gaat de conversatie en relatie aan met je klant, net zolang totdat de klant zich aan jouw merk wil verbinden.

Lastig te meten en lange adem
Dat is lastig te meten. Je ziet niet direct een conversieverhoging. Toch is storytelling wel heel veel waard. Storytelling levert vooral op de lange termijn iets op. Boeien is 1 ding, maar om ervoor te zorgen dat je klanten zich aan jou willen verbinden heb je meestal een lange(re) adem nodig. Kort gezegd: met het schrijven van 1 blog kom je er niet. Daarbij is interactie met je doelgroep een must.

Definitie
Edwin Vlems, Marketing Manager en B2B Marketing Adviseur, zegt hierover: Het draait niet om korte of lange termijn, maar om je definitie van ‘rendement’. Als het gaat om euro’s, dan is er geen voordeel op de korte termijn, uitzonderingen daargelaten.”

Storytelling intern gebruiken
Vlems vervolgt: “Rendement kan ook iets anders betekenen dan extra ordertjes scoren, je kunt storytelling bijvoorbeeld intern gebruiken om de band van de medewerker met je bedrijf te versterken, of om beslissingen te beïnvloeden.” 

Voorbeeld
Edwin en zijn collega’s van het MCB hebben met storytelling een budget los kunnen peuteren voor een dure batterij voor een treintje. Lees de blog van Wiesje van Woerkum hierover.

Hogere klantloyaliteit
Edwin vervolgt: “Storytelling levert vooral op lange termijn iets op door lagere kosten en een hogere klantloyaliteit, maar als je de definitie van ‘rendement’ niet te smal maakt, kan het al direct ‘opleveren’. Dat geldt overigens voor content marketing in het algemeen.”

Schrijven is zelfs waardevol als niemand het leest
“Sales Lion” Marcus Sheridan laat in de blog ‘The Big Problem with the Phrase “Add Value” in Content Marketing’ zien dat je zelfs ‘waarde’ uit content marketing kunt halen als niemand het leest. Zo zegt Marcus Sheridan bijvoorbeeld in bovengenoemd artikel: “If a business owner writes a blog post today that, even though it never gets read by a single soul helped said business owner clarify in his mind how to better communicate about his service, product, or company, did the act of writing the post add value?”

Edwin Vlems: “Het is natuurlijk ook iets waard als de schrijver bijvoorbeeld met zijn blog of artikel in staat was om zijn gedachten geordend op papier te krijgen. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor storytelling.”

Storytelling is dus van onschatbare waarde voor je bedrijf.
Letterlijk. Vooral op de lange termijn.

Hartelijk groet, Lilian Havermans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s